Book chapters

(2023). Images. In Gentiane Bélanger et al. Geneviève Chevalier. Mirement/Towering. Montréal, Dazibao, Foreman Art Gallery of Bishop’s University, Galerie UQO.

(2023). Le partage du savoir comme méthodologie commissariale performative : le projet de paix perpétuelle de la Slought. In Anne Bénichou (Ed.). Lieux et milieux des arts vivants. Performer l’institution. Dijon, Les presses du réel.

(2023). La tradition de l’artiste commissaire dans les collections de la National Gallery de Londres : de David Hockney à Tacita Dean. In Mélanie Boucher, Marie Fraser and Johanne Lamoureux (Ed.). Faire évènement : nouveaux usages de la collection. Montreal, Les Presses de l’Université du Québec.

(2021). Refuge. After the Fire: The Encounter of the forests of the East and the West in Andreas Rutkauskas’ work. In Geneviève Chevalier (Ed.). Refuge. After the Fire [exh. cat.]. Saint-Edmond-de-Grantham, Grantham Foundation for the Arts and the Environment, p. 22-31.

(2020). RE: The End of Cheap Nature. In Marie-Hélène Leblanc and Mirna Boyadjian (Ed.) Entretiens no 5. No Future. Gatineau, Galerie UQO.

(2013). L’énergie est pouvoir. In Gentiane Bélanger, Vicky Chainey Gagnon, Geneviève Chevalier. Énergie. Jim Holyoak, Geoffrey Jones, Thomas Kneubühler, The Otolith Group [exh. cat.]. Sherbrooke, Foreman Art Gallery.

(2011). L’envers du décor. In Vicky Chainey Gagnon and Geneviève Chevalier. Trois coups sous les arbres. Sylvie Bouchard. [exh. cat.]. Sherbrooke, Foreman Art Gallery.

(2009). Chronology of Works. In Vicky Chainey Gagnon, Geneviève Chevalier and Ray Cronin. Lucie Chan. [exh. cat.]. Halifax, Art Gallery of Nova Scotia and Sherbrooke, Foreman Art Gallery.

Journals

(2021, September). Guest Editor, with Mélanie Boucher, special issue of Espace art actuel, "The Artist-Museologist", no 129.

(2021, September). Chrystel Lebas at the Natural History Museum, London: The Sir Edward James Salisbury Archive Revisited, special issue of Espace art actuel, "The Artist-Museologist", no 129, p. 6-17.

(2018, September). Guest Editor with Mélanie Boucher. Foreword, special issue of Muséologies : Les cahiers d’études supérieures, "The Carte Blanche Approach to Collections: An Event-Driven Strategy", vol. 9, nos 1-2, p. 13-50.

(2018, September). Carte blanche and Artist-in-Residence Program in Museum Collections: The McCord Museum in Montreal and the Art Gallery of Ontario (AGO) in Toronto, special issue of Muséologies : Les cahiers d’études supérieures, "The Carte Blanche Approach to Collections: An Event-Driven Strategy", vol. 9, nos 1-2, p. 69-89.

(2018, spring-summer). Daniel Canty. Longuay, Ciel Variable, no 109, p. 85.

(2016, spring-summer). Venice Biennale, 56th International Art Exhibition: All the World’s Futures, May 5 to November 22, 2015, RACAR, vol. 41, no 1.

(2016, March). Raid the Icebox 1 with Andy Warhol and Institutional Critique: The Origins of Museum Interventions. Marges revue d’art contemporain, no 22, Presses universitaire de Vincennes.

(2015) inSite: The Evolution of an Exhibition Model in Highly-Politicized Territory. Espace Art Actuel, no 111, p. 34-41.

(2015, Spring). The Revolution of Marat, Sade, Bohnice. Ciel Variable, no 100, p. 32-41.

(2012, fall). Virtually There: Hiking the Trails of What is to Come. Ciel Variable, no 92, p. 22-31.

(2011, spring). The Last Newspaper : l’exposition-forum. ESSE arts + opinions, no 72, p. 68-71.

Exhibition catalogues

(2023). Naturfact [exh. cat.]. Québec.

(2018). L’idée du territoire : une exploration des collections [exh. cat.]. Montréal, Centre d’exposition de l’Université de Montréal.

(2009). Jeux de rôles et de hasards. Valérie Blass. [exh. cat.]. Sherbrooke, Foreman Art Gallery.

(2007). Documents. Yechel Gagnon. [exh. cat.]. Sherbrooke, Foreman Art Gallery.

Conference proceedings

(2014). Motelisation : une exposition qui explore la vraie nature du motel. In France Vanlaethem and Marie-Josée Therrien (Ed.). La sauvegarde de l’architecture moderne. Montreal, Presses de l’Université du Québec, p. 335-341.

Others

(2018). Leading Edge/Trailing Edge [artist’s book.]

(2015). La pratique du commissariat situé : l’exposition comme dispositif de débat public (doctoral thesis, Université du Québec à Montréal).