Orford : Territoire Insulaire — 2010 — 2014

Orford : Territoire insulaire, prend place dans le Parc national du Mont-Orford, situé dans la région des Cantons de l’Est (entre Montréal et le Vermont, É.-U.) et plus particulièrement, dans un secteur du parc qui a fait l’objet de controverse entre 2006 et 2010. En effet, le gouvernement provincial, gestionnaire du site, avait alors tenté de soustraire une superficie de 459 hectares afin de permettre la réalisation d’un projet de développement immobilier. Le secteur, qui a désormais réintégré le parc grâce à une lutte menée par un groupe de citoyens (la coalition SOS Parc Orford), comprend une station de ski ainsi qu’un terrain de golf.

Le projet réunit une série de sept impressions numériques (30’’ x 30’) qui témoignent de la double vocation du site (conservation et récréation) et tentent de circonscrire ce territoire partagé; également, une œuvre vidéographique qui met l’accent sur l’achalandage et la cohabitation (parfois étrange) qui caractérise le parc ainsi qu’une série de documents. Parmi ceux-ci, on compte un extrait sonore tiré d’une conférence de Benedict Fullalove, un alpiniste et un historien de l’art enseignant à l’ACAD (Alberta College of Art and Design); une vidéo qui témoigne d’une activité de randonnée ouverte au grand public et lors de laquelle Chantal Séguin a réalisé une série de photographies et Colette Laliberté un livre d’artiste; certains documents d’archives réunis par la coalition SOS Parc Orford; des cartes topographiques; un guide de la faune et de la flore, etc.

 

Orford: Insular Territory — 2010 — 2014

Chevalier’s latest work, Orford: Insular Territory, articulates, through documentation, a reflection on parks seen as human constructions and as some sort of answer to our need to play and escape from daily life. More specifically, it tackles the case of Mont-Orford Provincial Park and the recent controversy surrounding its partial dismantlement. Indeed, the Provincial Government responsible for the management of the Park, tried to dismantle 459 hectares in order to allow for a new residential development project to take place. The area, which has now been reintegrated within the park after a long fight led by a group of local citizens (SOS Parc Orford), includes a golf course and a ski resort. The variety of documents (digital prints, archives, sound and video recordings) which constitutes the work itself are gathered as part research space, part linkage of content and part space of exchange. While making the work, Chevalier tried to multiply the opportunities for collaboration. For example, by organizing a hike opened to the public after which Colette Laliberté produced an artist book and Chantal Séguin a series of photographs; by inviting Benedict Fullalove, a mountain climber and art historian who teaches at ACAD, to discuss the connection between nature and culture in its most utopian dimension, during a talk at the Orford Centre for the Arts; and by participating in a nautical activity offered by the staff of the Park.

The work includes a series of digital prints (30” x 30”) which explore the dual vocation of the site (conservation and recreation) and circumscribe this shared territory; video works which put the emphasis on the traffic and cohabitation (sometimes odd) that is characteristic of the park; a series of documents, including a sound recording of the conference by Fullalove, press clippings and various archival materials made available for the public to flip through.