Oiseaux Avant-garde — 2016-en cours

Le projet Oiseaux Avant-garde, œuvre qui au final prendra la forme d’une collection/installation, a pour point de départ la trajectoire des oiseaux migrateurs. Exposés aux multiples effets des changements du climat, les oiseaux qui traversent du nord au sud ou d’est en ouest l’Amérique du Nord et le Royaume-Uni modulent de plus en plus leur parcours, leur aire de répartition étant en pleine transformation. Amorcé en 2016 lors de la 34e édition du Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul, Québec, Canada, le projet se déroule en 2017 à partir d’un travail de terrain en photographie, vidéo et captation sonore mené dans divers sites du Québec et de l’Écosse. À travers le déroulement de l’œuvre, des sortes « d’inventaires » sont réalisés, séries d’œuvres s’incarnant quelque part entre le performatif et le document, la liste, la carte, le livret et le journal de bord, inspirées par les protocoles sur lesquels s’appuient les biologistes qui répertorient les espèces.

Birds Avant-garde — 2016-in progress

As part of the project Birds Avant-garde initiated in 2016 during the Symposium international d’art contemporain de Baie-Saint-Paul, Quebec, Canada, I am investigating the modifications of the natural distribution range and migratory routes of various bird species induced by climate change. On site in Scotland during the 2017 spring migration, I do research to become acquainted with the Scottish bird species and gather photo, video and sound samplings of sighted birds. A collection will be created in the end, based on the figure of the migratory bird being at the forefront of changes that are already unfolding.

During my fieldtrips to Scotland’s various national and regional parks, I plan to try out and implement protocols traditionally used by biologists to survey birds. Using some of the data made available through the local tracking systems and networks of ornithologists, I will produce image-based works on the idea of the survey. The project will take the form of an installation, being composed of a series of map-like collages, photographs and video works. Remixing illustrations coming from outdated handbooks of birds to create “new” species, my series of three-dimensional collages show literally birds in disguise, reflecting the abnormally rapid natural sorting process which is currently taking place.